'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Hitpig. Świniak zawodowiec
Hitpig jest świnią. To nie ocena, tylko stwierdzenie faktu. Hitpig ma różowy ryj, zakręcony ogonek i pociąg do koryta. Od prosiaka zajmuje się odszukiwaniem zaginionych zwierząt i jest mistrzem w swoim fachu. Gdy pewnego dnia otrzymuje niezwykle intratne zlecenie odnalezienia zbiegłej słonicy Moni, nie wie jeszcze, że wywróci ono jego życie do góry racicami. Monia uciekła z tanecznej rewii, gdzie wredny Skoczny Pan trzymał ją w klatce i zmuszał do pląsów przed publicznością. Za nic w świecie nie chce tam wrócić. W Hitpigu widzi zaś bratnią duszę i przyjaciela. Nie podejrzewa, że przyjął on od Skocznego grubą forsę za to, że odbierze jej wolność i zniszczy marzenia. Na szczęście jej słoniowy urok osobisty, dobre serce i poczucie humoru, sprawią, że Hitpig zapragnie przejść na dobrą stronę mocy. Z pomocą wyrywnego Koali, dowcipnego Tchórza i Koguta celebryty, Hitpig i Monia będą musieli stawić czoła Skocznemu i jego krokodylowi Pikusiowi.

Brzydka Siostra – premiera z udziałem twórców
Zapraszamy na wyjątkowy wieczór – uroczystą premierę filmu "Brzydka siostra" w reżyserii Emilie Blichfeldt.
Ta opowieść to coś więcej niż mroczna wersja klasycznej baśni braci Grimm. "Brzydka siostra" odwraca znane role i zamiast Kopciuszka stawia w centrum uwagi zapomnianą postać. Tytułowa brzydka siostra Kopciuszka postanawia za wszelką cenę poślubić księcia. Jakie mogą być tego konsekwencje? Dramatyczna historia Elwiry, choć baśniowa, to opowieść bardzo na czasie: o obsesji na punkcie doskonałości i świecie, gdzie fizyczna atrakcyjność decyduje o miejscu w hierarchii społecznej.
Film Emilie Blichfeldt to wyjątkowe połączenie estetyki kina kostiumowego z elementami body horroru, przywodzące na myśl dzieła Davida Cronenberga oraz współczesne hity takie jak "Titane" czy "Substancja". Reżyserka wykorzystuje konwencję baśniową do eksploracji palących współczesnych kwestii - presji społecznej dotyczącej wyglądu, toksycznych wzorców kobiecości oraz traumatycznych przemian ciała. Film, który zdobył uznanie na festiwalach w Sundance i Berlinie, powstał częściowo w polskich lokacjach, a w obsadzie można zobaczyć Katarzynę Herman i Agnieszkę Żulewską.

Start eventu 19:30
Start projekcji 20:00

Zapraszamy!

Diva Futura
To historia wrażliwych i ambitnych kobiet z nieposkromioną potrzebą wolności, które zatrudniają się w agencji porno. Ilona, znana jako Cicciolina, to misjonarka miłości i obrończyni wolności, Moana – ambitna idealistka, na każdym kroku mierząca się z pogardą, a Eva – romantyczka po przejściach.

Jest także Debora, która przychodzi do agencji, myśląc o chwilowej pracy asystentki, ale zostaje tam przez dziesięć lat, znajdując drugą rodzinę. Nad całością czuwa Riccardo, założyciel agencji, wizjoner, powiernik i przyjaciel.

Byli amoralni, nigdy niemoralni. Zobacz, jak pierwsze na świecie gwiazdy porno żyły według własnych zasad, mierząc się z zaszufladkowaniem i niezrozumieniem społeczeństwa.

Film „Diva Futura” prezentowany był w konkursie głównym MFF w Wenecji w 2024 roku.

Fenicki układ
Fabuła filmu, jak na thriller szpiegowski przystało, pozostaje tajemnicą, ale pewnym jest, że fani Wesa Andersona dostaną dokładnie to, za co kochają jego filmy czyli symetryczne ujęcia, humor, dobrową obsadę, wyjątkowe zwroty akcji i moralne dylematy.

Do najważniejszych filmów Wesa Andersona należą Genialny klan, Grand Budapest Hotel, Fantastyczny Pan Lis, Pociąg do Darjeeling czy Kochankowie z księżyca. Jego filmy przedstawiają światy przypominające domki dla lalek, wypełnione najdrobniejszymi szczegółami w każdym kadrze, dzięki czemu nawet ponowne seanse obfitują w nowe odkrycia.

Fenicki układ oparty na historii napisanej przez Wesa Andersona i Romana Coppolę zadebiutuje w konkursie głównym na tegorocznym festiwalu w Cannes.

W niesamowitej obsadzie zobaczymy m.in. Benicio del Toro, Mię Threapleton, Michaela Cera, Riza Ahmeda, Toma Hanksa, Bryana Cranstona, Mathieu Amalrica, Richarda Ayoade, Jeffreya Wrighta, Scarlett Johansson, Benedicta Cumberbatcha, Ruperta Frienda i Hope Davis.

Gaucho Gaucho
Najnowszy film Michaela Dwecka i Gregory'ego Kershawa, twórców uwielbianych i nagradzanych na całym świecie Truflarzy.

Tym razem reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos — ludzi, którzy żyją według własnych zasad, z dala od współczesnego świata, czerpiąc radość z prostego życia. Podnosząca na duchu opowieść o wolności, pasji i niezwykłej więzi między człowiekiem a naturą. Piękny, szczery, autentyczny film, który pozwala się na chwilę zatrzymać i docenić życie.

Girls Will Be Girls
W elitarnej szkole z internatem w Indiach 16-letnia Mira próbuje odnaleźć siebie – w cieniu surowej, kontrolującej matki i w społeczeństwie, które nie daje dziewczynom prawa do gniewu ani pragnień. Romans z nowym uczniem uruchamia lawinę zmian, które na zawsze odmienią życie obu kobiet. Nagradzany debiut Shuchi Talati to szczera, bezkompromisowa opowieść o dojrzewaniu, władzy, seksualności i kobiecej wolności. Film zdobył 3 nagrody na festiwalu Sundance 2024, w tym Nagrodę Publiczności, i był pokazywany na najważniejszych festiwalach świata. GIRL WILL BE GIRLS to film dla widzów i widzek szukających kina odważnego, energetycznego i szczerego – zarówno młodzieży, jak i dorosłych. Docenią go wszyscy, ceniący ambitne kino z pazurem, poruszające tematy tabu i pokazujące nowe perspektywy.

Has. Kroniki wyobraźni | Jak być kochaną | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Podczas podróży lotniczej aktorka Felicja wspomina czasy II wojny światowej. Zakochana w koledze z teatru, Wiktorze Rawiczu, ukrywała go przez niemal całą okupację, ciążył na nim bowiem wyrok śmierci z uwagi na podejrzenie o zabójstwo volksdeutscha Petersa. By uratować ukochanego, Felicja znosi liczne poniżenia, przemoc, gwałt. Liczy jednak, że Rawicz odwzajemni jej uczucie. Gdy kończy się wojna, bohaterka przeżyje kolejne dramatyczne rozczarowania.

Ekranizacja opowiadania Kazimierza Brandysa pod tym samym tytułem zrealizowana przez jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych – Wojciecha Jerzego Hasa. „Jak być kochaną” oparty jest na monologach wewnętrznych głównej bohaterki. Wspomnienia Felicji przenoszą widzów nie tylko w brutalną rzeczywistość II wojny światowej, naznaczoną cierpieniem, grozą i lękiem, ale również w świat subtelnej, wrażliwej i kochającej młodej dziewczyny, która robi wszystko by uratować kochanego przez siebie i podziwianego mężczyznę.

Barbara Krafftówna stworzyła niezapomnianą i genialną kreację, którą należy uznać za jedną z najwspanialszych kobiecych ról w historii światowego kina. Dzięki swojemu talentowi znakomicie oddała uczucia i emocje towarzyszące jej bohaterce w różnych momentach akcji – od bezgranicznej miłości przez strach i poniżenie do rozczarowania i zgorzknienia. Efektem tego było uznanie krytyków i publiczności oraz nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco w 1963 roku. Partneruje jej Zbigniew Cybulski, który odtwarzając Wiktora Rawicza, kabotyna, tchórza i mitomana, odważnie zrywa z postacią Maćka Chełmickiego z „Popiołu i diamentu” Andrzeja Wajdy.

Pozostałe w cyklu:

6 lipca 15:00 - Rękopis znaleziony w Saragossie (1964)
14 września 15:45 - Szyfry (1966)
21 września 15:00 - Lalka (1968)
5 października 15:00 - Sanatorium pod klepsydrą (1973)
26 października 15:00 - Nieciekawa historia (1982)
9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Lalka | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Film nie należy do wiernych adaptacji jednej z najznakomitszych powieści polskiej literatury, lecz stanowi swobodną kreację w oparciu o jej wątki. Reżyser uwypuklił osobisty dramat Wokulskiego, wpisany w obyczajową mozaikę Warszawy końca XIX wieku. Cechą postaci Wokulskiego jest wewnętrzne rozdarcie spowodowane nieodwzajemnioną miłością do Izabeli Łęckiej, nieszczęściem zaś – jego nazbyt romantyczna postawa i nieporadność samotnika zagubionego w snobistycznym, groteskowym społeczeństwie, którego życie Has maluje w iście turpistycznych obrazach.

Pozostałe w cyklu:

5 października 15:00 - Sanatorium pod klepsydrą (1973)
26 października 15:00 - Nieciekawa historia (1982)
9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Film jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku. Audiodeskrypcja oraz lektorska wersja napisów są udostępniane przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Więcej informacji o aplikacji dostępne na stronie: kinodostepne.pl.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Nieciekawa historia | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Bohater w dojrzałym wieku (Gustaw Holoubek) zakochuje się w młodej, pięknej kobiecie (Hanna Mikuć), której nie jest obojętny, ale waha się czy skorzystać z oferty losu. Jest żonaty, ma córkę na wydaniu, powinien zainteresować się bliżej jej kandydatem na męża (Janusz Gajos). Ulec zauroczeniu czy pozostać wiernym mężem – oto jest pytanie. Postawił je Antoni Czechow pisząc opowiadanie, które zekranizował Wojciech Has.

Pozostałe w cyklu:

9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Film jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku. Audiodeskrypcja oraz lektorska wersja napisów są udostępniane przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Więcej informacji o aplikacji dostępne na stronie: kinodostepne.pl.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Nocą, na opuszczonym cmentarzu, żołnierze odkopują grób. Wydobyte zwłoki ożywają. W zaciśniętej dłoni mężczyzna trzyma zwinięty rulon pergaminu – pamiętnik, dla którego dopuszczono się potajemnej ekshumacji. Ożywiony trup Roberta rozpoczyna opowieść o swoim życiu: zrodzony z grzechu, z miłości pozamałżeńskiej, nienawidził swego starszego brata, spłodzonego w legalnym małżeństwie. Dwóch młodzieńców wychowuje się po sąsiedzku, ale w dwóch odmiennych środowiskach. Starszy brat ceni sobie radości życia doczesnego, Robert zagłębia się w analizie grzechu, walcząc z ukrytymi pragnieniami, które wykorzystuje w swych manipulacjach Szatan, przyjmujący postać Nieznajomego…

Reżyser kolejny raz sięgnął tutaj po literaturę, która wydawała się nieprzekładalna na język filmu. Dzieło inspirowane jest utworem szkockiego poety Jamesa Hogga, stanowiącym rodzaj romantycznego poematu, będącego po części opowieścią grozy, który analizuje zależność woli i czynów człowieka od mrocznej strony jego duszy. Has zbudował swoją opowieść korzystając z motywu sobowtóra, co dało mu możliwość wprowadzenia interesujących rozwiązań. Obok wątku psychologicznego istotną rolę w filmie odgrywa wizja plastyczna reżysera i sposób organizowania przestrzeni. Film Hasa trudno odczytać jednoznacznie. Stanowi on raczej symboliczną przypowieść o ludzkim losie, który musi się wypełnić zgodnie z przeznaczeniem.

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Film jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku. Audiodeskrypcja oraz lektorska wersja napisów są udostępniane przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Więcej informacji o aplikacji dostępne na stronie: kinodostepne.pl.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Pismak | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Rafał, wydawca i redaktor satyrycznego pisemka „Diabeł”, zostaje aresztowany i osadzony w więzieniu w jednej celi ze słynnym kasiarzem Szpicbródką i oskarżonym o morderstwo zakonnikiem Sykstusem. Trwa I wojna światowa, ale świat więzienia stanowi zamkniętą enklawę, w której oderwany od codzienności pisarz prowadzi sam ze sobą dysputy o literaturze i sztuce. Dojrzewa w nim zamysł powieści, inspirowanej obserwacjami więziennego życia. Sam nie zna powodów własnego aresztowania, a informacje uzyskane podczas pierwszego przesłuchania nie są jasne: autorstwo plugawych artykułów, obraza moralności. Dopiero w kolejnej rozmowie ze śledczym dowiaduje się o znalezionym w jego mieszkaniu pistolecie, z którego zastrzelono w zamachu terrorystycznym dwie osoby. Mimo kontekstu historycznego reżyser skupia się na wątkach tajemnicy ludzkiego losu i problemie przemijania, tworząc wnikliwy portret psychologiczny bohatera – człowieka samotnego, zagubionego, niepogodzonego z czasem, w którym żyje.

Pozostałe w cyklu:

23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Film jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku. Audiodeskrypcja oraz lektorska wersja napisów są udostępniane przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Więcej informacji o aplikacji dostępne na stronie: kinodostepne.pl.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Rękopis znaleziony w Saragossie | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Jeden z najbardziej niezwykłych polskich filmów kostiumowych. Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Madrytu, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Bohater kilkakrotnie w zagadkowy sposób powraca do punktu wyjścia – tajemniczej karczmy i jej upiornego otoczenia, by ponownie wyruszać w znane mu czasy i przestrzenie, jednak za każdym razem wypełnione innymi postaciami i widziane z innej perspektywy.
Jest to adaptacja XIX-wiecznej powieści Jana Nepomucena Potockiego, dzieła o losach równie skomplikowanych, co opowiedziana w nim historia, opublikowanym ponad 140 lat po śmierci autora. Jest jednym z najciekawszych przykładów narracji szkatułkowej, w której jedna historia prowadzi do drugiej, a z kolei ta do kolejnych, a wszystkie razem tworzą pełen obraz fabuły. Film Hasa został wyróżniony na zagranicznych festiwalach i zdobył uznanie w wielu krajach. Podobnie, jak jego literacki pierwowzór, przez dziesięciolecia krążył po świecie w różnych skróconych wersjach, aż w 1997 roku, z inicjatywy Martina Scorsese i Francisa Forda Coppoli, zrekonstruowano jego pełną wersję i zaprezentowano ją zachodniej publiczności.

Pozostałe w cyklu:

14 września 15:45 - Szyfry (1966)
21 września 15:00 - Lalka (1968)
5 października 15:00 - Sanatorium pod klepsydrą (1973)
26 października 15:00 - Nieciekawa historia (1982)
9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Sanatorium pod klepsydrą | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Wojciech J. Has, adaptując opowiadania Schulza, zdołał nie tylko podołać karkołomnemu zadaniu przełożenia na język filmu specyficznej poetyki prozy pisarza, ale także stworzył dzieło na wskroś oryginalne, znakomicie oddające atmosferę i klimat tej niezwykłej literatury.
W surrealistycznej scenerii dokonujemy wraz z bohaterem próby powrotu w świat dzieciństwa – do małego miasteczka, gdzieś na wschodnich kresach. Ten niezwykły świat wypełniają zjawy i majaki, ożywają figury woskowe z panopticum, pojawiają się postacie historyczne i zmaterializowane fantomy wyobraźni bohatera. Ta fantastyczna autobiografia napisana prozą, ale zawierająca pierwiastek najczystszej poezji, znalazła w wizji Hasa godny i prawdziwie oryginalny odpowiednik.

Pozostałe w cyklu:

26 października 15:00 - Nieciekawa historia (1982)
9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Szyfry | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Dramatyczny list od syna sprawia, że Tadeusz, który mieszka w Anglii od czasu klęski wrześniowej 1939 roku, wraca do kraju. Maciek opowiada mu o matce niepotrafiącej pogodzić się ze śmiercią Jędrka – młodszego syna, który zginął podczas okupacji w tajemniczych okolicznościach. Opowieści Maćka, ciągle żyjącego wojennymi wspomnieniami, są dla ojca niezrozumiałe. Tadeusz nie umie odnaleźć się w świecie niegdyś najbliższych mu ludzi…

Po „Rękopisie znalezionym w Saragossie” reżyser powrócił do formy i tematu zawsze mu bliskiego – subtelnej analizy psychologicznej. Niedocenione dzieło, polemizujące z legendą szkoły polskiej, dzięki swojej formie obrazowania – realizmowi przeplatanemu symbolicznymi wizjami – sprawia, iż „Szyfry” są jednym z najoryginalniejszych filmów polskiej kinematografii.

Pozostałe w cyklu:

21 września 15:00 - Lalka (1968)
5 października 15:00 - Sanatorium pod klepsydrą (1973)
26 października 15:00 - Nieciekawa historia (1982)
9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Film jest dostępny dla osób ze specjalnymi potrzebami w obszarze wzroku. Audiodeskrypcja oraz lektorska wersja napisów są udostępniane przy użyciu aplikacji Kino Dostępne. Więcej informacji o aplikacji dostępne na stronie: kinodostepne.pl.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Has. Kroniki wyobraźni | Złoto | pokaz z prelekcją Michała Oleszczyka
Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy cykl w Kinie Luna - retrospektywę twórczości Wojciecha Jerzego Hasa.
Zaprezentujemy Wam 13 tytułów tego znakomitego reżysera, które poprzedzi słowo wstępu oraz dyskusja prowadzona przez Michała Oleszczyka. Wykładowcę Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego, krytyka filmowego oraz autora podcastu @SpoilerMasterPodcast.

Przegląd, wzbogacony merytorycznym wprowadzeniem Michała Oleszczyka, stwarza widzom niepowtarzalną okazję do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów.
Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

Opis filmu:

Do turoszowskiej kopalni odkrywkowej węgla brunatnego przyjeżdża chłopak, który – podobnie jak wielu innych – szuka pracy. Zaprzyjaźnia się z geologiem, Piotrem, który pomaga mu zaadaptować się w nowym środowisku. Kiedy w kopalni pojawia się człowiek poszukujący chłopaka, ten wpada w panikę i postanawia uciec… „To nie jest film o tematyce produkcyjnej – powiedział reżyser – To jest film o ludziach. W tym filmie będzie mnóstwo kontrastów – zwykłe, osobiste ludzkie sprawy, ludzie pochłonięci tymi sprawami na tle wielkiej budowy”. Istotnie, dzięki typowej dla reżysera poetyce i umiejętności kreślenia kameralnych portretów bohaterów, film zamiast typowego „produkcyjniaka” stał się przypowieścią o poszukiwaniu wartości, o radości, ale i o szarzyźnie ludzkiego życia.

Pozostałe w cyklu:

22 czerwca 15:00 - Jak być kochaną (1962)
6 lipca 15:00 - Rękopis znaleziony w Saragossie (1964)
14 września 15:45 - Szyfry (1966)
21 września 15:00 - Lalka (1968)
5 października 15:00 - Sanatorium pod klepsydrą (1973)
26 października 15:00 - Nieciekawa historia (1982)
9 listopada 15:00 - Pismak (1984)
23 listopada 15:00 - Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany (1985)

Wszystkie filmy będą wyświetlane z napisami angielskimi. Spotkanie po filmie będzie tylko w języku polskim.

Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm.online, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov

Innego końca nie będzie
Zwycięzca plebiscytu publiczności w kategorii „film fabularny” 40. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Zobacz zwiastun filmu „Innego końca nie będzie”, pełnej szczerych emocji opowieści o nadziei na przyszłość, odbudowie rodzinnych relacji i sile wspomnień. Na ekranie zobaczymy gwiazdę serialu „Morderczynie” – Maję Pankiewicz, czterokrotną laureatkę Orłów – Agatę Kuleszę, docenionego przez widzów serialu „1670” Bartłomieja Topę, a także Sebastiana Delę („#BringBackAlice”), Cezarego Łukaszewicza („Chłopi”) i Klementynę Karnkowską („Wyrwa”).

Po dłuższej nieobecności, Ola, najstarsza z trójki rodzeństwa, postanawia wrócić w rodzinne strony. Chociaż na pierwszy rzut oka wszystko wygląda znajomo, to w rzeczywistości życie jej bliskich ruszyło dalej. Mama ma nowego partnera, w garażu brakuje ulubionego samochodu taty, a rodzinny dom wkrótce ma zostać sprzedany. Relacje z bratem, siostrą i matką są dalekie od ideału. Ola wie, że to ostatni moment, aby pogodzić się z przeszłością i zacząć żyć na nowo. Pomogą w tym pełne ciepłych wspomnień rodzinne kasety video i zdjęcia znalezione na strychu.

Jeden na milion
Austin Lerette to niezwykły chłopak. Ma autyzm, a jego kości są tak kruche, że każdy upadek może doprowadzić do złamania. Ale Austin się nie łamie. Kocha swoją rodzinę, kolegów, szkołę i jak mało kto potrafi cieszyć się życiem. Jego odmienność jest jednak także źródłem kłopotów i przykrości. Nie wszyscy rówieśnicy widzą w nim kumpla. Dla niektórych jest „tym dziwnym dzieciakiem”, a ciągłe złamania utrudniają normalne funkcjonowanie, o jakim marzy. Co gorsza jego ukochani rodzice także nie zawsze dają radę dźwigać ten codzienny ciężar. Zaczynają tracić radość życia i oddalać się od siebie. I tu do akcji musi wkroczyć Austin, który jak nikt inny potrafi znajdować jasne strony każdej sytuacji. Czy uda mu się nauczyć swoich bliskich wiary w to, że każdy dzień może być najlepszy? Czy pokaże im, jak dostrzegać w życiu to, co najpiękniejsze? Warto się przekonać, bo Austin to prawdopodobnie najfajniejszy chłopak na świecie.

Lilo & Stitch
Nowa aktorska wersja klasycznego animowanego hitu Disneya z 2002 roku, „Lilo i Stich”, to pełna humoru i wzruszeń historia o samotnej dziewczynce i fascynującym przybyszu z odległej galaktyki, który pomaga jej odbudować rozbitą rodzinę. Film wyreżyserował Dean Fleischer Camp, nominowany do Oscara® twórca uznanego animowanego dzieła „Marcel the Shell with Shoes On”. W obsadzie znaleźli się Maia Kealoha, Sydney Elizabeth Agudong, Billy Magnussen, Tia Carrere, Hannah Waddingham, Chris Sanders, a także Courtney B. Vance i Zach Galifianakis. Producentami są Jonathan Eirich i Dan Lin, a funkcję producentów wykonawczych pełnią Tom Peitzman i Ryan Halprin.

Niesamowite przygody skarpetek
Co dzieje się ze skarpetkami, które tajemniczo znikają z naszych szuflad, pralek i koszy na pranie? Odpowiedzi szukajcie w animacji Niesamowite przygody skarpetek – pełnej humoru i niecodziennych zdarzeń adaptacji bestsellerowej serii Justyny Bednarek wydanej w Polsce nakładem Poradni K. Książki o skarpetkach podbiły serca dzieci i rodziców w całej Polsce, trafiając do kanonu lektur szkolnych i sprzedając się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy.

Teraz te niezwykłe opowieści ożyją na ekranie, zabierając widzów w podróż do świata, w którym każda skarpetka może zostać, kim tylko chce – mysią mamą, duchem, a nawet prezydentką. Skarpetki wcale nie są zagubione – one po prostu wybierają własną drogę. Bohaterki animacji podejmują odważne decyzje, ucząc młodych widzów, że warto wierzyć w siebie i spełniać marzenia.

Kategoria wiekowa: 5+

Oskar, Patka i Złoto Bałtyku
Uwielbiani przez widownię bohaterowie "Detektywa Bruno" powracają w nowej odsłonie i z nową zagadką detektywistyczną. W kontynuacji – "Oskar, Patka i Złoto Bałtyku" – młodzi detektywi i sławny aktor ruszą na poszukiwanie skarbu w pełnym sekretów i tajemniczych śladów Trójmieście.
Oskar i Patka, nieustraszeni poszukiwacze przygód, wyruszają na wakacje nad morzem, nie spodziewając się, że na miejscu czeka ich niesamowite śledztwo! Gdy w tajemnicy przed dorosłymi odnajdują zaszyfrowaną mapę prowadzącą do legendarnego skarbu, ich wakacje zmieniają się w pełną zwrotów akcji misję.

Próba łuku
Historia pary młodych Polaków Krzysztofa i Marty, która spędza kilkanaście dni urlopu na greckiej wysepce Tassos. Po sezonie, w atmosferze schyłku lata, pod szarym niebem, wysepka pokazuje inną niż zwyczajowo rajska twarz. Podczas kąpieli w morzu Krzysztof zostaje seksualnie zaatakowany przez starszego od siebie, przystojnego, wysportowanego Niemca. Chłopak próbuje ukryć przed swoją dziewczyną i przed samym sobą uczucia i myśli które sprowokowało to zdarzenie, ale Anna wyczuwa i demaskuje jego nieszczerość. Przy alkoholu pada o kilka słów za dużo. Krzysiek znika a Marta rozpoczyna poszukiwanie ukochanego. To co odkryje i zrozumie podczas tych poszukiwań zmieni jej życie.

Przegląd filmowy „Słońce po deszczu” | Miłość to nie pomarańcza | pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Otilia Babara
Pokaz odbędzie się w ramach przeglądu filmowego „Słońce po deszczu”, organizowanego przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Fundację HER Docs. W trakcie przeglądu, od 6 do 8 czerwca, obejrzymy filmy pięciu reżyserek, opowiadające historie kobiet z Libanu, Ukrainy, Mołdawii, Ghany i Somalii.

Pokazowi towarzyszy spotkanie z reżyserką filmu.

opis filmu:

Na początku lat 90. kobiety masowo opuszczały Mołdawię, aby zapewnić byt swoim rodzinom. Nie mogąc wrócić do domu, znalazły osobliwy sposób na utrzymanie kontaktu: wysyłały duże tekturowe pudła wypełnione prezentami i jedzeniem, o których w ojczyźnie można było tylko pomarzyć. W zamian ich dzieci wysyłały kasety wideo. Ta wymiana stała się rytuałem wśród tysięcy rodzin. Kamery wideo i prezenty pozwoliły tym matkom i dzieciom dzielić się fragmentami swojej rzeczywistości, pozostając w ciągłym rozdzieleniu. Za pośrednictwem tych intymnych prywatnych archiwów film przedstawia kruchość więzi rodzinnych oczami pokolenia matek i córek, które zmuszone były żyć osobno, aby przetrwać. To portret kraju postsowieckiego uwikłanego w koleje historii, kraju, w którym to kobiety nieświadomie doprowadziły do zmian i transformacji od komunizmu do kapitalizmu.

Przegląd filmowy „Słońce po deszczu”:

Filmy prezentowane w przeglądzie łączy wspólny mianownik domu jako miejsca, do którego przynależymy, z którym łączy nas nierozerwalna więź emocjonalna i które nas kształtuje. Jednocześnie poruszają jednak większe spektrum tematów, które nie tracą na aktualności, jak migracja ekonomiczna, rodzina i wyzwania rodzicielstwa, czy życie w strefach konfliktów. Każdy z filmów w programie niesie także nadzieję na to, że w życiu, tak jak w przyrodzie, po ulewnej i mrocznej porze zawsze przychodzi rozpogodzenie.

Projekt finansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

W programie także:

-6 czerwca (piątek), godz. 19:00 „Pamiętniki z Libanu” pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Myriam El Hajj
-7 czerwca (sobota) godz. 17:00 „Pamięć zapisana w obrazach" pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Olya Chernykh
-7 czerwca (sobota), godz. 20:00 „Nauka od podstaw” pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Dorottya Zurbó
-8 czerwca (niedziela), godz. 20:00 „Wybór Fati” pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Fatimah Dadzie

Przegląd filmowy „Słońce po deszczu” | Wybór Fati | pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Fatimah Dadzie
Pokaz odbędzie się w ramach przeglądu filmowego „Słońce po deszczu. Kobieta, migracja, nadzieja”, organizowanego przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Fundację HER Docs. W trakcie przeglądu, od 6 do 8 czerwca, obejrzymy filmy pięciu reżyserek, opowiadające historie kobiet z Libanu, Ukrainy, Mołdawii, Ghany i Somalii.

Pokazowi towarzyszy spotkanie z reżyserką filmu.

opis filmu:

Fati i jej mąż zostawili dzieci pod opieką teściów i ruszyli z Ghany do Włoch w pogoni za marzeniami o lepszym życiu. Wykorzystali wszystkie swoje oszczędności, aby przejść niebezpieczną trasą przez Libię. Jednak po przybyciu do Włoch rzeczywistość nie jest tak różowa, jak to sobie wymarzyli. Jako nielegalni migranci żyją w nędznych warunkach w obozie, a ich przyszłość wydaje się niepewna. Po kilku miesiącach spędzonych w Europie Fati postanawia poprosić ambasadę Ghany o pomoc w powrocie do ojczyzny, domu i dzieci. Odważna i nietypowa decyzja bohaterki nie spotyka się jednak ze zrozumieniem bliskich jej osób i lokalnej społeczności, która uznaje ten ruch za przejaw słabości.

Przegląd filmowy „Słońce po deszczu”:

Filmy prezentowane w przeglądzie łączy wspólny mianownik domu jako miejsca, do którego przynależymy, z którym łączy nas nierozerwalna więź emocjonalna i które nas kształtuje. Jednocześnie poruszają jednak większe spektrum tematów, które nie tracą na aktualności, jak migracja ekonomiczna, rodzina i wyzwania rodzicielstwa, czy życie w strefach konfliktów. Każdy z filmów w programie niesie także nadzieję na to, że w życiu, tak jak w przyrodzie, po ulewnej i mrocznej porze zawsze przychodzi rozpogodzenie.

Projekt finansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

W programie także:

-6 czerwca (piątek), godz. 19:00 „Pamiętniki z Libanu” pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Myriam El Hajj
-7 czerwca (sobota) godz. 17:00 „Pamięć zapisana w obrazach" pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Olya Chernykh
-7 czerwca (sobota), godz. 20:00 „Nauka od podstaw” pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Dorottya Zurbó
-8 czerwca (niedziela), godz. 17:00 „Miłość to nie pomarańcza” pokaz filmu i spotkanie z reżyserką Otilia Babara

Shambhala
Wioska ukryta pośród wysokich pasm Himalajów to dom dla Pemy, która właśnie wyszła za mąż za trzech braci. Gdy jeden z nich wyjeżdża, miejscowych obiegają plotki związane z ciążą kobiety. Nie mija wiele czasu, a Pema otrzymuje informację o zaginięciu męża. Postanawia więc wyruszyć w góry, aby odnaleźć ukochanego. Wędrówka jest nie tylko przeprawą kobiety po malowniczych krajobrazach, ale staje się dla niej także transformującą podróżą w głąb siebie.
“Shambhala” to pierwszy nepalski film, który dostał się do konkursu głównego festiwalu Berlinale. Film przyjmuje medytacyjną, miejscami oniryczną formę, na którą składają się monumentalne widoki surowej przyrody i powolny tryb życia tamtejszej społeczności. Obserwujemy tradycje i zwyczaje lokalnej kultury, w której naturalizm spotyka się elementami nowoczesności. Nasycone mistycyzmem i przesiąknięte buddyjską filozofią kino drogi z motywem walki o honor. Historia Pemy ukazuje determinację do podążania własną ścieżką i refleksję nad tożsamością oraz rolą kobiet w tradycyjnej społeczności.

Utrata równowagi
Mimo, że Maja poświęciła aktorstwu całe swoje życie, nie wierzy w siebie i swoje możliwości. Uważa, że jest w tej większości studentów, którzy nie znajdą pracy po szkole teatralnej. Chce rzucić szkołę aktorską i spróbować sił na marketingu i zarządzaniu. Wszystko zmienia się, gdy na jej drodze staje znany reżyser. Charyzmatyczny mężczyzna ma przygotować ze studentami przedstawienie dyplomowe. Dając Mai główną rolę w sztuce „Lady Makbet” zaskakuje wszystkich, ale też przywraca dziewczynie nie tylko miłość do aktorstwa, ale i wiarę w siebie. Jednak z czasem Maja boleśnie się przekonuje, że reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Wkrótce okaże się, że to nie przedstawienie dyplomowe będzie głównym celem Mai, ale zdemaskowanie prawdziwej natury wykładowcy.

Film w interesujący sposób porusza ważny społecznie temat, który odbił się szerokim echem w mediach przed kilku laty i dotyczył przekraczania granic przez wykładowców wydziałów aktorstwa oraz reżyserów pracujących w teatrach. Korek Bojanowski wraz z Katarzyną Priwieziencew stworzyli scenariusz z opowieści znajomych aktorów.

Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera Korka Bojanowskiego.

Wszystkie odcienie światła
„Wszystkie odcienie światła” to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Skip to content